»Tid med Gud«

Jens Birkemose er socialrådgiver og bor i Skjern med Lisa og nogle af deres i alt seks børn.

Det handler om at lære ham at kende – så du ser, hvor skøn han er.

At have en kæreste er at have en relation til en anden. Nogle drenge bliver kedelige, når de får en kæreste, fordi de dropper gutterne for at være sammen med kæresten hele tiden. Det er synd for drengen og ærgerligt for gutterne og i det hele taget dumt. På den anden side er det indlysende, at det er nødvendigt at være sammen for at have en god og tæt relation. Det er jeg blevet klar over i mødet med især unge, hvis forældre er blevet skilt. Forældre-barn relationen kan miste sit indhold, fordi de er alt for lidt sammen. Det er især slemt, hvis den unges forældre ikke tager initiativ til samvær.
At være kristen er at have en relation til Gud. Det har man gennem troen. Nogle kristne trækker sig fuldstændig fra andre aktiviteter for at være sammen med Gud. Andre læser tilsyneladende ikke i Bibelen og kommer stort set ikke i det kristne fællesskab. Hvad er det for noget? At have en relation med Gud er altså ikke at ”sidde lårene af ham”. På den anden side fortæller Bibelen og erfaringen, at din relation med Gud har brug for tid for at være god og tæt. Tid til at høre og tilegne sig, hvad Gud siger. Tid til at tale til Gud og give dig selv til kende overfor ham. Relationen med Gud gennem troen er der 24/7, også når du sidder til undervisning, sover eller shopper.

Kende Gud mere og mere

Det er nødvendigt at kende bibelen for at kende Guds væremåde, og vide hvem din Gud er. Derfor skal du læse Bibelen, kristne bøger og høre om Gud. Du kan bruge papirudgaver, lydbøger, digitale udgaver osv. Hvis du skal have noget ud af det og kende Gud mere, er du nødt til at komme videre end ”Gud elsker dig”-statements og andet i samme boldgade. Du har brug for at vide, hvordan Gud elsker og frelser. Selv er jeg gift med Lisa på 25. år. Et kærlighedsforhold holder ikke på at udsige statements som ”jeg elsker dig”. De hører til – gerne hver dag – men jeg er nødt til at vide og erfare, hvordan Lisa elsker mig. At kende sin kvinde kræver både sin mand og mange år. På samme måde og endnu mere med Gud og evangeliet, fordi Gud er helt forskellig fra, hvad vi kan komme i tanker om. Det er et mysterium, og det kræver tid.

Når relation bliver til aktivitet

Relationen med Gud kan ende med at blive en aktivitet. Det er fordi, vi som mennesker i bund og grund bærer på en ulyst til Gud. Du erfarer det fx ved ulyst til at læse i Bibelen. Jeg har selv prøvet, at jeg målte min relation til Gud på, hvor meget jeg læste i Bibelen og bad til ham. Så jeg læste Bibelen, kristne bøger, bad lange bønner på knæ – og faldt i søvn, fordi jeg blev træt. Jeg har aldrig før sovet så meget i akavede stillinger. Hvis relationen bliver en aktivitet, er det en forbandelse, fordi det bliver en ”gøre-ting”. Hvis man selv vil gøre sig fortjent til en relation med Gud, opnår man kun forbandelse. Den findes også i den mere ufromme udgave, hvor det handler om at stille Gud tilfreds med så lidt samvær som muligt. 

Hvordan skaber du tid?

Ja, det er et valg du skal tage. Hvis en skilsmissefar siger til mig, at han ikke har tid til sin søn, svarer jeg, at det er noget pjat at sige, og at jeg vil gå tilbage til hans søn og meddele, at hans far valgte noget andet end ham. Tid med Gud er dit initiativ. Gud er online hele tiden via Bibelen. Du vælger.

Læs andre artikler om:

Relation Gud Tid Råd Kristenliv

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os