»Den ønskede fremtid«

Af Nikolaj Esmarch Karkov

Ungdoms- og kommunikations-konsulent i LMBU

Bor i København. Gift med Signe.

Havde som barn en dværghamster der hed Canto (er stor fan af Eric Cantona).

Hvad blev der af passionen og iveren efter at gøre en forskel? Nogle gange går der copy/paste, i de ting vi laver. Og vi glemmer, hvorfor vi egentlig gør, som vi gør. Især i projekter, der er gået i arv fra andre. Så skal vi tilbage til “det store hvorfor”. Vi kan lære noget af Tivolis 3-meter regel.

Det er ikke, hvad du gør, der engagerer mennesker – det er, hvorfor du gør det. Hvad er grunden til, at du gør, som du gør? Hvis du kan forklare det for folk, er det sandsynligt at de bliver smittet af dine bevæggrunde.

Denne artikel handler om at have en vision. For nogle er det et lidt betændt ord. Når jeg bruger ordet vision, kan du vælge at forstå det på én af to måder:

  1. Fine klicheer på et stykke papir som man aldrig kigger på.
  2. En fælles forståelse af, hvad det er, vi vil.

Klicheerne er spild af tid. Den fælles forståelse er afgørende.

Hvorfor er "hvorfor" vigtigt?

Simon Sinek er efterhånden ret velkendt på sociale medier. Måske allermest for sin TED-talk, ”How great leaders inspire action”.

Her beskriver han, hvor vigtig visionen bag ens arbejde er. Han bruger bl.a. Wright-brødrene som eksempel. De lykkedes med at blive de første til at flyve, selv om andre med langt flere ressourcer også forsøgte sig. Wright-brødrene gjorde det nemlig ikke for at blive rige og berømte. De gjorde det for at ændre verdenshistorien. De havde en tydelig vision, som andre kunne forstå, og var villige til at kæmpe for at opnå.

Det samme gælder Martin Luther King. Han samlede ikke 250.000 mennesker, fordi han var en god taler, men fordi han fik kommunikeret, hvad han troede på; en bestemt vision for Amerika, som mange andre delte med ham. Det får Simon Sinek til at gentage flere gange: ”People don’t buy what you do, they buy why you do it”.

Derfor findes LMU

LMU* er en forening, der fylder 100 år i 2021. Og man kunne godt argumentere for, at alle vores møder centrerer sig om det grundlæggende hvorfor. Nemlig evangeliet. LMU’s landsleder skriver om det i denne artikel.

At udbrede det budskab, og takke Gud for det, er grundlaget for alle aktiviteter i LMU. Det er eksistensberettigelsen, og første del af vores hvorfor. Det kan virke som selvindlysende old news, men det er afgørende, at vi forsøger at formidle det, så vi selv og andre forstår relevansen og holder fast i vigtigheden i det.

Hvis vi ikke bare vil være kaffeklub – et lukket fællesskab, hvor man hygger sig med hinanden – så må vi være skarpe på, hvorfor vi mødes.

Og så er denne første del måske alligevel ikke så selvindlysende. For hvorfor skal udbredningen af evangeliet lige netop ske igennem LMU – og hvorfor lige netop i jeres by? Kunne man ikke vælge en anden forening eller køre til en anden by? 

Den ønskede fremtid

Anden del af vores hvorfor er vores vision. Den ønskede fremtid. Hvad er den ønskede fremtid for vores fællesskab? Det er ret spændende i en forening og bestyrelse, at stille hinanden det spørgsmål. I en kristen sammenhæng er det også spændende og naturligt, at snakke med Gud om det. Hvis man arbejder med det i en gruppe, vil der som regel vise sig nogle fællesnævnere, eller måske bare én. Når mennesker i et fællesskab drømmer sammen, og arbejder mod samme drøm, så kan det skabe et enormt momentum. 

Lær af Tivoli

De tiltag og mål der følger af eksistensberettigelsen og visionen, er afgørende også at beskrive. Det skal have konsekvenser, at I vil nogle bestemte ting. 

Tivoli har forstået at gøre arbejdet, så det ikke ender med floffy ord på et papir, men konkret hjælp til de ansatte:

Tivolis mission: Vi vil betage vores gæster

Tivolis vision: Vi vil være et førende, internationalt oplevelsesbrand

Mål: (bl.a.) Et markant løft i service og kvalitet

Hvordan løfter man serviceniveauet? Ved at alle ansatte agerer ud fra 3-meters reglen: indenfor en omkreds af tre meter, der er alle administrerende direktør i Tivoli. Uanset hvem du er, så hjælper du med at tage gruppefotos, smiler til folk, fjerner skræl osv. Det er da til at forstå og gå i gang med.

Beskriv jeres hvorfor

Her er en udfordring til LMU-foreninger: beskriv jeres hvorfor. Ikke for at få sat nogle fancy ord på et papir I aldrig kigger på igen, men for at skabe en fælles forståelse for, hvad der driver jer.

Det konkrete arbejde er tidskrævende, men en kæmpe gave. Og jeres ungdomskonsulent vil helt sikkert gerne hjælpe jer med det. I kan også få inspiration i disse dokumenter (projektbeskrivelse og visionsproces).

* I denne artikel er LMU eksemplet – men principperne er ens for alle projekter, store og små, fælles eller private. 


Kunne du lide denne artikel?