Foto af Steningen af St. Stefan, Paolo Uccello

»Da Ananias gik til sin forfølger«

Hør artiklen her

Lars Nielsen er uddannet landmand, har læst på Dansk Bibel-Institut og er nu ansat som pedel på Stubbekøbing Efterskole

I Apostlenes Gerninger 9,10-17 møder vi Ananias. I et syn hører han Herren kalde og svarer med største selvfølgelighed, ”Ja Herre”.

Herren beder ham om at gå hen til Saulus, lægge hænderne på ham for at han skal få synet igen. Ananias fortæller uden tøven Herren om sin bekymring ved at skulle henvende sig til Saulus.

Personificering af frygten

Ananias og de andre troende i Damaskus vidste, hvem Saulus var. Han var personificeringen af det, de frygtede, den mand som fuld af nidkærhed forfulgte de troende i Jerusalem, bifaldt steningen af Stefanus, og de vidste, at han kom til Damaskus med fuldmagt til at arrestere de troende. De troende i Damaskus har talt om dette, de har hørt, at deres forfølger er på vej, og de har været bange.

De har helt naturligt også lagt deres frygt for Saulus frem for Jesus i bøn, og Ananias har undret sig, da Herren beder ham om at opsøge Saulus. Ananias deler sin frygt og bekymring med Herren, som gentager kaldet til at gå og indvier Ananias i sin plan om, at Saulus skal være Guds redskab til at bringe evangeliet videre.

Så gik Ananias hen til Saulus som Herren havde bedt ham om, og Saulus blev et fantastisk redskab i Guds hænder.

Hvad kan vi lære af Ananias?

Vi skal give os tid til at lytte. Lytte efter og spørge Gud, hvem han kalder dig eller mig til at dele evangeliet med.

Når Gud kalder og vi svarer ”Ja Herre”, og hans kald lyder skræmmende og opgaven alt for farlig, så må vi som Ananias fortælle ham om vores frygt. Hvis Gud så svarer ved at gentage kaldet, så må vi gå og stole på, at han har en plan der er større end det, vi kan begribe.

Her kan du læse, hvordan historien gentager sig i vores tid.

Lad os helt konkret:

Takke Gud, fordi vi har en fantastisk beretning, om at hans planer langt overgår vores.

Bede Gud om, at vi må høre flere vidnesbyrd om mennesker, der forfølger de troende, men oplever Guds kald, kommer til tro ved at møde en troende, der tør række evangeliet videre, og bliver redskaber i Guds rige ligesom Saulus fra Tarsus.

Læs andre artikler om:

Kald Evangelisation Tjeneste Kan høres Bøn Frygt

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os