»Hvile ved korset«

Dan Hessellund er ansat som forkynder og afdelingssekretær i LM-Vestjylland. Han kan lide at løbe og elsker hjemmeristet, nymalet kaffe.

Fordi Jesus hang på korset for dig, hænger din kristendom sammen! Jesus er din kristendom!

Det her er særligt skrevet til dig, der oplever, at dit kristenliv ikke hænger rigtig sammen.

Det vigtigste først: Fordi Jesus hang på korset for dig, hænger din kristendom sammen! Det vil jeg nu uddybe.

Jeg brænder ikke for Gud!

Følelsen af at kristenlivet slet ikke hænger sammen bliver ofte forstærket, når man sammenligner sig med andre kristne: Det kan være, at du går i LMU med nogen, der brænder for at vidne for andre om Gud. Eller måske er du på efterskole og kan mærke, hvordan de andre brænder for at tjene Gud og lovprise Ham.

Det er så frustrerende! For du brænder ikke for at vidne for andre, for at tjene Gud og lovprise Ham. Det eneste du mærker er, at du brænder af begær, og af lyst til alt muligt ondt!

Det er ikke fordi, jeg skal vade rundt i det; men jeg vil gerne gøre dig opmærksom på, at denne følelse af at din kristendom ikke hænger sammen, kan forstærkes, hvis du oplever, at dit liv heller ikke ”hænger sammen”:

- Ham eller hende, du er forelsket i, skænker dig ikke et øjebliks opmærksomhed.

- Mor og far skændes, og du kan ikke lade være med at tænke på, om det er din skyld.

- Du hader skolen, fordi det bare er kedeligt, og du får ikke særlig gode karakterer.

Det skal være fuldkommet

Sådanne udfordringerne kan påvirke vores forhold til Gud, og vores vurdering af: ”Hvordan står det lige til?” - eller: ”Hvaa… - kan jeg egentlig tillade mig at kalde mig en kristen?”

Du prøver at skyde tanken væk med et ”selvfølgelig!”, og: ”slap nu af…”. Men det er bare ingen selvfølge. Og du kan på ingen måde slappe af! Gud må kunne hjælpe dig til at få det hele til at hænge bedre sammen. Derfor er du begyndt at bede Gud om hjælp.

Her skal du vide én ting: Vil du fortsætte i dén tankegang, at det skal ”hænge bedre sammen”, så har du ret i, at det skal være bedre. Og det er ikke nok, at det kommer til at ”hænge bedre sammen”. Det skal hænge fuldkomment sammen! Gør det ikke det, er du fortabt! (Jf. Gal 3,10).

Ser du, det er hér, Jesus kan komme til. Han er nemlig frelser for fortabte. Fordi Jesus hang på korset for dig, hænger din kristendom sammen! Jesus er din kristendom!

Gud kan gøre levende

Du kan opleve dit kristenliv så trist og dødt. Og mere end det! Det er ikke bare en oplevelse, men det er, som Paulus siger: ”Også jer, som var døde I jeres overtrædelser…”. Dem kan Gud gøre levende! Og måden Gud gør det på er vildt overraskende!

Kol 2,13: ”Også jer, som var døde I jeres overtrædelser, gjorde Gud levende sammen med ham (= Jesus), da han TILGAV os vore overtrædelser.”
Gud slettede dine overtrædelser, da Jesus blev naglet til korset. Derfor kan Gud tilgive dig.

Hér er livet!

Her er hvile!

At være en synder, der har brug for syndernes forladelse for Jesu skyld!

Din største hindring for at blive en kristen - og din største hindring for at finde hvile ved korset - det er dine konstante tanker om: ”det skal hænge bedre sammen”.

Har du nogensinde indrømmet det over for Jesus: ”Jesus, det hænger ikke sammen for mig! - Men tak, at du hang på korset for mig. Tak, at du er min kristendom!”

Læs andre artikler om:

Korset Hvile Kristenliv Tilgivelse

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os