»Vask din mund med sæbe«

Amalie Bach Dybdahl bor i Aarhus og læser medicin. Hun elsker at gå ture, bage, spille musik, og glæde sig over små ting

Tænk de ord, du bruger i løbet af en dag igennem. Er de til velsignelse for dem, som hører dem?

”Av for søren!” Det flyver ud af munden. Du kender dem: missionshusbandeordene. Og alle de andre mindre pæne ord. Men er der noget galt i at bruge disse ord? Er det en synd at bruge dem? Hvilket sprog er det okay at have som kristen?

Generelt er denne pallet af udtryk med til at forstærke det, vi siger. De kan også få os til at falde ind i en kultur. Og efterhånden må vi nok indrømme, at de forstærkende ord fylder meget i vores kommunikation som kristne.

Lige lidt nørderi

Sproget.dk kategoriserer vores kære missionshusbandeord som ”for søren”, ”for helgoland”, ”for hånderen” som erstatningsbandeord. Altså ord, som kommer af et andet bandeord. Fx kommer ”for Søren” af ”for Satan”.

Skældsord som ”bitch”, ”bøsserøv” tilhører ikke i ordbøger til gruppen af bandeord, men faktisk bliver de af flere unge danskere i en undersøgelse af sprognævnet i 2011 anset for værende bandeord.

”Fuck, WTF, shit, pis, lort, luk røven” er en anden gruppe af forstærkende ord, som bliver kategoriseret tilhørende seksualitet og de mere intime dele af kroppen. Denne gruppe er den nyeste og mest anvendte gruppe af forstærkende ord, som unge danskere bruger.

Det er svært. Men vi har en Gud, som ønsker at hjælpe os i det liv, han ser, er bedst for os at leve

Hvad siger Bibelen?

Der står i de ti bud, at vi ikke må bruge Herrens navn til løgn. Det betyder, at vi ikke skal misbruge Guds navn fx når vi udtrykker smerte (fx ”sgu” eller ”OMG”). Det samme gælder for ”Satan” og ”helvedet”. Vi skal ikke gå rundt og sige disse ord som om de kan bruges i alle sammenhænge. Gud siger, at brug af disse ord er synd.

Men hvad så med alle de andre ord? Jeg vil mene, at der er klart forskel på grimme ord og bandeord. Men det er tydeligt, at grænsen mellem disse ikke er klar for mange. Se fx på undersøgelsen fra sprognævnet omkring opfattelse af ord.

Dermed ikke være sagt, at vi selv kan lægge mening ind i et ord og så er det fint. Som kristen er du kaldet til at leve et liv i frihed fra alt ondt. Et liv, hvor Jesus er Herre. Og det er virkelig fedt, for hvem er bedre til at lede os i livet end ham, som har skabt os, og som elsker os nok til at dø for os?

Netop han siger flere gange i Bibelen, at vi skal skille os ud, så folk skal kunne mærke på os, at vi tilhører ham. Er det ikke bemærkelsesværdigt, at de forstærkende ord tilhørende seksualitet og nedre kropsdele er de ord, som man oftest hører både blandt ikkekristne og blandt kristne?

2 Mos 20,7: Du må ikke bruge Herren din Guds navn til løgn, for Herren vil aldrig lade den ustraffet, der bruger hans navn

Ja = ja

Jeg vil gerne opfordre til modkultur. Tænk over, hvad det er, du siger. Gør det noget godt for nogen, at jeg fortæller, at jeg kender det engelske ord for samleje, når jeg taber et spil? I bjergprædiken siger Jesus, at vores ja og nej skal stå som de er. De har ikke brug for forstærkelse for at være mere meningsfulde.

I Ef 4,29 står, at intet råddent ord må udgå af vores mund, kun ord til velsignelse. Det er vilde sager. Intet råddent ord. Så tænk de ord du bruger i løbet af en dag igennem. Er de til velsignelse for dem, som hører dem? Ellers skal du faktisk lade være med at bruge dem, siger Bibelen.

Det er svært. Men vi har en Gud, som ønsker at hjælpe os i det liv, han ser, er bedst for os at leve. Så ret dig efter ham. Øv dig i at danne modkultur og sige ord, der velsigner mennesker omkring dig i stedet for ord, der forstærker dig selv.

Matt 5,37: Men i jeres tale skal et ja være et ja og et nej være et nej

Ef 4,29Intet råddent ord må udgå af jeres mund, kun et godt ord til nødvendig opbyggelse, så det kan blive til velsignelse for dem, der hører det.


Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os