Israel - What's the big deal?

Hvad er det lige der er med Israel. Det er jo ikke verdens største land. Men det er et brændpunkt, og har altid været det. Og så betyder det meget for kristne. Det fylder en masse i bibelen. I redaktionen ville vi gerne undersøge, hvorfor der er så meget fokus på Israel. Hvad er det der er på spil?

Skal man have et bestemt syn på Israel om kristen? Hvordan har Gud brugt Israel? Skal der missioneres blandt jøder i dag? 


»Israels plads i frelseshistorien«

Frelseshistorien er historien om Guds plan for genoprettelsen af det tabte paradis. Det er ikke et eventyr. Det er en virkelig begivenhed, som Gud gennemfører med virkelige mennesker i den virkelige verden. En flybillet og en bus – så kan vi være der, hvor frelseshistoriens drama udspilles. Man skal ikke beskæftige sig særligt meget med Bibelen for at bemærke, at Israel og det jødiske folk er vævet tæt ind i frelseshistorien.

Læs mere

»Israel – og hvad så?«

Vi er kristne, og vi er danskere. Hvorfor i alverden skal vi så beskæftige os med Israel? Nogle indvender: ”Det, jeg har brug for som kristen, er noget, der er relevant direkte ind i mit eget liv – derfor er jøderne og Israel ikke så interessant for mig. De, der er særlig interesseret i det, skal selvfølgelig have lov til det, men jeg står lidt af på det.” I denne artikel vil jeg gerne fortælle, hvorfor jeg tror, at det er vigtigt for kristne i Danmark i dag at beskæftige sig med Israel. Men først vil jeg give en kort oversigt over de tre principielt forskellige syn på Israel, som findes blandt bibeltro kristne.

Læs mere

»Hvorfor missionere blandt jøder?«

Fordi også jøder har brug for Jesus. Det er det korte svar, på overskriftens spørgsmål. Selvom det jødiske folk er blevet brugt som Guds redskab på en helt særlig måde igennem historien, har jøderne – ligesom alle andre – brug for Jesus, som deres frelser. For mig, som samlet set har brugt et års tid i Israel, er der dog også andre ting, som har motiveret mig til at fortælle det jødiske folk om Jesus.

Læs mere

»Kristus udvider Israel«

Da disciplene endelig sad og spiste med Jesus igen, efter hans opstandelse, var der et stort spørgsmål, de gerne ville have besvaret: ”Herre, er det nu, du vil genoprette Riget for Israel?” Indledningen i Apostlenes Gerninger er med til at slå temaet for hele bogen an: Hvordan genopretter Gud sit kongerige, ”Israel” – og hvem er det for? Det er en fortælling om, hvordan Jesus ved Helligånden leder sit folk ud i verden for at invitere mennesker til at komme og leve i et kongerige, hvor han regerer.

Læs mere

»Løftet om et land«

Det er ikke større end Jylland. Alligevel har Israel igennem historien været centrum for ekstremt meget opmærksomhed, på godt og ondt. Utallige fredsmæglere og internationale diplomater har revet sig i håret over, at det land bare altid er et brændpunkt. Det har været regeret af både muslimer, jøder og kristne. Men hvorfor er det sådan? Og hvad siger bibelen om dette landområde?

Læs mere
Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os