Helliggørelse

»Evangeliet om helliggørelsen«

Vi bliver frelst af nåde – dvs. helt ufortjent – og ikke ved gode gerninger. Alligevel taler Bibelen om, at vi som kristne helliggøres, bærer frugt og er kendetegnede af gode gerninger. Handler det så alligevel om vores fortjeneste og gode gerninger, når det kommer til stykket? – og hvis det ikke gør det, kan det så ikke være ligegyldigt, hvordan vi lever som kristne?

Læs mere

»Når andres troshistorie gør indtryk«

Jeg mødte en vildt inspirerende kvinde til et arrangement, der hedder ”Sønderjysk KFS”. Hun hedder Sisse Wacherhausen, og hendes tro og hellighed gjorde stort indtryk på mig. Sisse blev inviteret til Sønderjysk KFS i foråret her i 2022, hvor hun fortalte sin historie om sin vej til troen på Gud. Jeg har snakket med hende og fået lov at fortælle hendes historie til jer.

Læs mere

»Bær frugt«

Arbejdstitlen, jeg fik tildelt til denne artikel, provokerede mig faktisk lidt. Bær frugt! Skrevet i bydeform på niveau med, når man får at vide: Vask hænder! Ryd op! Luk døren! Ting, man forventes at gøre uden den store protest. Det fik mig til at overveje - er det okay at forvente af en kristen, at han bærer frugt?

Læs mere

»Helliggørelse er kærliggørelse«

Til indledning vil jeg læne mig op ad Leif Andersens udmærkede udtryk for helliggørelse som kærliggørelse. Det ord findes ikke i ordbogen og stavekontrollen reagerer prompte med rødt. Og det passer sig egentlig meget godt for emnet. Helliggørelse er nemlig ikke sådan lige at få sat i system. Det er ikke os, som sikrer det – men vi er dybt afhængige af noget uden for os selv. Dette beskriver Svein Ellingsen så fint i sin fantastiske salme (Den danske Salmebog 367): Vi rækker vore hænder frem som tomme skåle. Kom til os, Gud, og giv os liv fra kilder uden for os selv.

Læs mere

»Denne persons "hellighed" gjorde indtryk«

Hør tre LMU’eres bud på personers ”hellighed”, som har gjort indtryk på dem. Hvor har du oplevet det i dit liv?

Læs mere
Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os