»Forladt af Gud«

Andreas Ipsen er ungdomskonsulent i LMU i Vestjyllands afdeling . Han bor i Holstebro med sin hustru Johanne og børnene Selma og Ingrid

Vi mennesker er skabt til at tilhøre Gud og leve livet i lyset af hans herlighed og magt. At blive kastet bort fra Gud er dermed den ultimative lidelse

Forfatteren til Narnia-bøgerne C.S. Lewis skriver et sted, at ”helvedes porte er låst indefra”. Hvad mente han med det? Og er det rigtigt?

Det C.S. Lewis vil sige med dette citat er bl.a., at helvede ikke så meget er et sted, hvor Gud smider os hen mod vores vilje, men mere er et sted, hvor vi låser os selv inde ved at afvise at tage mod Jesus. Der er to ting, der er vigtige at forstå her:

1. Helvede er fravær af Gud

Dette er der mange kristne, der vil være uenige i. De vil sige, at helvede ikke er fravær af Gud med tilstedeværelsen af Gud i hans hellige vrede. På den måde er helvede at stå ansigt til ansigt med Gud i en evighed uden at have Jesus til at dække for mine synder. Det tror jeg ikke er rigtigt. Da Jesus døde på korset blev han straffet for vores synd i stedet for os. Han tog den straf, vi har fortjent: helvede. Og hvad betød denne straf for Jesus? Jo, den betød, at han råbte fortvivlet: ”Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?” (Mark 15,34) Da Jesus tog straffen i stedet for dig og mig betød det, at han blev forladt af Gud – Helvede! I 2 Tess 1,9 bliver det sagt endnu mere klart: ”De skal straffes med evig undergang fjernt fra Herrens ansigt og fra hans herlighed og magt. Vi mennesker er skabt til at tilhøre Gud og leve livet i lyset af hans herlighed og magt. At blive kastet bort fra Gud er dermed den ultimative lidelse. Det er helvede. Gud kalder igen og igen på os mennesker for at vi må vende om til ham, fordi han faktisk ønsker at være sammen med os. Men hvis vi bliver ved med at takke nej til invitationen fra Gud, så vil vi før eller siden få vores vilje; så får vi lov til at slippe for Gud, og det er det mest forfærdelige, man kan forestille sig.

En af grundene til, at det er forfærdeligt at blive forladt af Gud er, at synd er en destruktiv kraft, der ødelægger os indefra

2. Synden ødelægger os

En af grundene til, at det er forfærdeligt at blive forladt af Gud er, at synd er en destruktiv kraft, der ødelægger os indefra. Hvis ikke vi lader Jesus tilgive os og forvandle vores hjerter, så vil synden med tiden få et stærkere greb om os. Og det er, hvad der sker i helvede. Synden får det ultimative greb om os: egosime, had, uopfyldt begær, bitterhed. Vi kender alle til de følelser, men prøv at forestil dig at være så fuldstændig opslugt af dem, at du slet ikke kan tænke på andet, så der ikke kommer den mindste lysstråle ind i dit sind. Så har du en lille fornemmelse af, hvad det vil sige at gå fortabt. Og sagen er, at når du på denne måde er fuldstændig opslugt af synden, så ved du godt, at du lider, men synden forhindrer dig samtidig i at ønske noget andet for dig selv, for alle tanker om Gud og den frelse, du er gået glip af, fylder dig bare endnu mere med had og bitterhed.

Den ultimative selvoptagethed

Dette er, hvad C.S. Lewis mener, når han siger, at Helvedes porte er låst indefra: at de fortabte selv har valgt deres skæbne ved at afvise Gud som herre i deres liv, og at man i fortabelsen er så opslugt at sin synd, at man lider, men alligevel ikke kan få sig selv til at ønske noget andet for sig selv. Martin Luther sagde, at det at være synder, betyder at være indkroget i sig selv, altså at være grundlæggende selvoptaget. Vi er skabt til at være rettet ud mod Gud og vores medmennesker, men efter syndefaldet har vi alle været en flok ulidelige navlepillere. Denne selvoptaget vil i Helvede blive den totale virkelighed for mennesket. Gud har endegyldigt forladt mig, og det eneste jeg har tilbage er mig selv, min synd, min lidelse og end ikke et ønske om at det kunne være anderledes. Det er Helvede.

Læs andre artikler om:

Fortabelse Helvede Synd Guds magt Had

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os