»Evangeliet for den selvhadende«

Af Frank Kristensen

Ansat af ELM som konsulent med fokus på undervisning, forkyndelse, inspiration, vejledning og sjælesorg.

’Jeg stinker … hvor er hullet, som jeg kan forsvinde i?’

Vi er vist ret mange, som en gang i mellem bliver lidt træt af os selv og dunker os selv i hovedet med selvbebrejdelser og kritik. Det sker f.eks., når ting ikke helt lykkes, som vi gerne ville, eller når vi ikke rigtig lever op til det, som vi faktisk gerne vil leve op til. Og det er både sundt og godt. For vi fejler ind i mellem, og vi er bestemt ikke perfekte. Og vi må sige undskyld, når der er brug for det.

Den hårde selvfordømmelse og selvforagt

Det er imidlertid noget helt andet, hvis det er en hård og kronisk selvkritik og selvfordømmelse, som er i udbrud hos os. En selvfordømmende stemme hos mig, som siger, ’at jeg ER helt forkert – og burde være en anden’. En larmende stemme, som siger, at jeg ER en fejl. Helt hårdt og ødelæggende er det, hvis selvfordømmelsen bliver til selvforagt og selvhad. Så er der brug for hjælp.

Guds stemme – over for min selvfordømmende stemme

Jeg ved ikke, hvordan du har det – med dig selv. Men jeg ved, at ret mange unge slider med selvforagt og destruktive tanker og følelser; også unge i kristne fællesskaber og miljøer. Tanker som: ”Jeg har bare lyst til at gemme mig helt væk for alt og alle – også Gud; alt er jo forkert ved mig”.

I det følgende vil jeg gerne prøve at skrive kort om, hvad Gud har at sige til dig, som måske kender til, at det er svært at acceptere dig selv, og som ofte har en hård selvfordømmende stemme kørende i hovedet og i følelserne. Jeg har fire vigtige meldinger:

  1. Du er værd at elske, som netop den, du er. Gud siger til dig, at du er uendelig værdifuld og elsket, som den du er. Gud siger: ”… du er dyrebar i min øjne; højt agtet og jeg elsker dig” (Es 43,4). Det er faktisk et gennemgående tema i Bibelen: Gud elsker dig, som den, du er – ikke blot for det, som du gør og kan få dig selv til at blive til. Jesus viste det igen og igen i sit møde med mennesker. Tænk f.eks. på Zakæus, som gemte sig selv væk i træet for ikke at blive opdaget, og som formentlig havde meget svært ved at holde af sig selv i det liv, som han havde fået sig møvet ind i (Læs gerne Luk 19,1-10).

  2. Du er skabt af Gud til at være den, du er. Gud har skabt dig og ser det skønne i, at du er dig; midt i at du bestemt også er en uperfekt synder (som alle vi andre!). Det, at du ER en synder, gør dig ikke uelsket af Gud. Det diskvalificerer dig ikke, som den, du er hos Gud og for Gud. Synden i livet er derimod dit værste problem – på mange planer i dit liv; og allermest i din relation til Gud.

  3. Du er en synder, som har brug for Guds konkrete hjælp i forhold til synden i dit liv. Som de syndere, vi er, har vi i allerhøjeste grad brug for Jesus, Gud selv, som den, der er den helende læge over for ’syndens sygdom’. Synd har en forfærdelig magt til at få det grimme, forkerte og ukærlige frem i os – og gør os skyldige. MEN – syndens værste magt er, at den skiller os fra Gud og holder os fast i fortabelsen – borte fra Gud, så længe syndens totale magt over os ikke er brudt. Jesus blev menneske for at bryde syndens magt over os. Jesus blev menneske for at tage din og min skyld, dom og straf helt på sig.

  4. Jesu kors vidner uimodsigeligt om Guds grænseløse kærlighed til dig. Der er meget at sige om Jesu døds betydning for os. Her i sammenhængen er det vigtigste af se, at Jesus dør på korset for dig for at frelse dig ud af syndens ødelæggende magt og ud af din kroniske skyld og skam over for Gud. Jesus rækker fra korset ud netop efter dig og siger: Så vigtig er du for mig – for Gud – at jeg dør for dig, for at sætte dig fri. Det er din synd og skyld, der skal håndteres, og det gør jeg for dig; for du er det værd. Jeg vil have dig fri af syndens og skammens magt i dit liv. Jeg vil have dig ud i nådens frie liv. Der skal du leve – som den, du er – midt i min nåde og fulde omsorg for dig; plantet midt i Guds tilgivelse. Som det uperfekte og begrænsede menneske, du stadig er.

    Når du ved, at du altid står solidt plantet i Guds nåde og kærlighed, så går alt ikke i stykker af, at du har dummet dig eller kommer til kort. Du behøver ikke skamme dig eller gemme dig eller ’blive en anden’. Der er altid tilgivelse og opmuntring at finde hos Gud.

Måske kan du stadig have meget svært ved at elske dig selv og acceptere dig selv. Men – husk: Gud kan godt finde ud af at elske dig. Gud kan ikke lade være, for du er værd at elske – på både dine gode og dårlige dage.

Læs andre artikler om:

Elsket Frihed Kærlighed Selvbillede Selvværd

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os