»Døden - og hva' så?«

Claus L. Munk er 66 år, bor i Hundested og har blandt andet været landsleder i LMU. Han har været vild med at sejle sejlbåd, men blev stoppet af Gud gennem en livstruende sygdom. Nu bruger han igen tiden på at forkynde Guds ord.

En sund bevidsthed om, at livet har en slutdato, giver visdom i hjertet.

Memento mori! – husk, du skal dø! Sådan hilste munkene i middelalderens klostre hinanden, når de mødtes.

Det lyder ikke særlig livsbekræftende. Alligevel indeholder den hilsen noget vigtigt. For en sund bevidsthed om, at livet har en slutdato, giver ”visdom i hjertet” (Salme 90,12). Du ser tydeligere, hvor ufatteligt værdifuldt livet er. Og du spørger efter en dybere mening med livet end den rastløshed, vi ender i, når vi følger mediernes og reklamernes bud på det gode liv. Det gælder ikke bare om at blive kendt og tjene penge, forbruge og opleve så meget som muligt.

Døden, dommen og evigheden

Døden er skræmmende, og alligevel er selve døden ikke det værste. Det virkelig store problem er den efterfølgende dom. Bibelen gør det klart, at det er ”menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes” (Hebr 9,27). Det lægger en uendelig alvor ind over at være menneske.

Jeg har selv været ved grænsen til evigheden. Man bliver rystet i sit livs grundvolde, når man kommer derud. I virkeligheden befinder vi os dér alle sammen; vi tænker bare ikke på det. For der er jo kun et skridt mellem os og evigheden – i form af et hjertestop eller en ulykke.

Den store risiko er, at du går fortabt i dommen. Jeg har selv ”oplevet” at blive forkastet i Guds dom. (Det var under et sygdomsforløb; derfor sætter jeg ordet i anførselstegn.)

Det er ubeskriveligt forfærdeligt at gå fortabt under Guds vrede. Og går du fortabt, er det uigenkaldeligt.

Derfor er det vigtigste af alt her i livet, at du bliver omvendt til Gud og frelst fra Guds vrede! Døden er det endegyldige punktum for denne mulighed. Det er derfor, vi ikke skal tage det let med døden.

Du kan blive frelst fra Guds dom!

Jeg er glad for at kunne fortælle dig, at hvis ikke du allerede er omvendt og frelst, så kan du blive det, takket være Jesus.

Der står flere steder i Bibelen: ”Enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses” (blandt andet Rom 10,13). Du påkalder Herrens navn, når nødråbet stiger op fra dit hjerte – for eksempel: ”Jesus, frels mig!” Sådan blev den ene af de to røvere, der blev korsfæstet sammen med Jesus, frelst. Til trods for et forspildt liv vandt han Paradis. Og dér får han lov at være sammen med Jesus – altid! Desværre var det kun den ene røver, der vendte sig til Jesus …

Dit forhold til døden

Vi kan alle komme derud, hvor vi ikke har lyst til at leve længere. Skulle det ske for dig, så skal du vide, at det at tage sit liv aldrig er nogen løsning. Tværtimod. Der er en anden mulighed – selv for den mest håbløse, nemlig at møde Jesus. Han har båret al din synd og skam og besejret både døden og Djævelen. Derfor er der håb. Det kan modne kristne hjælpe dig til at se. Der er også hjælp at hente i sundhedsvæsenet til at komme igennem forskellige problemer. Begge dele har jeg selv erfaret.

Under mit sygdomsforløb protesterede det vildt i mig: ”Jeg vil ikke dø!” Jeg har hørt om lignende protester hos bekendte, der lå for døden. Det er en sund reaktion. For vi er ikke skabt til at skulle dø. Det var på grund af synden, at døden kom ind i verden. Derfor er døden vores fjende. Men, takket være Jesus, er døden en besejret fjende! Så når du hører Jesus til, kan du faktisk sige med Paulus, selv om ordene forekommer dig alt for store lige nu: ”For mig er livet Kristus, og døden en vinding.” (Fil 1,21)

Døden – en vinding?!

Det lyder mærkeligt, at døden kan være en vinding. Men det er den, når du hører Jesus til. For så er det jo din frelser, du møder, når du dør. Og der findes intet herligere end at møde Jesus ansigt til ansigt og se ham, som han er. Du bliver forvandlet og får et herlighedslegeme og bliver ligesom Jesus. Og så skal du altid være sammen med Jesus i ”en uudsigelig og forklaret glæde” (1 Pet 1,8).

– Men i øvrigt er det slet ikke sikkert, at du kommer til at dø. For Jesus kommer måske igen forinden. Det skal du i så fald ikke være ked af, når bare du lever med Jesus som din frelser. For så bliver du fri for at dø og går med Jesus direkte ind til det evige liv i Guds paradis.


Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os