»Store og små synder«

Roar Kloster Steffensen er generalsekretær i Bibellæser-Ringen. Han bor med sin familie i Børkop.

Der findes ikke ubetydelig synd, for synd er synd mod den hellige Gud – uansat hvad. Men måske trænger du til at få lidt flere forklarende ord på det…

Kan man tale om, at der findes små og store synder? Når det handler om konsekvenserne af synden, så er det klart, at der findes synd, der har store og langvarige konsekvenser, mens anden synd ikke har samme konsekvenser over for andre mennesker eller en selv. Et mord har enorme konsekvenser, ligesom utroskab også er en synd, der trækker ødelæggelse med sig for mange mennesker.

Forskellige konsekvenser af synd

Andre synder har ikke de samme voldsomme konsekvenser. Når du tænker ”sikke en idiot” om et andet mennesker, så er det en synd, for du dømmer og ser ned på en af Guds skabninger. Og Jesus gør det meget tydeligt, at tanke-synder også er synd mod Gud. Men med mindre at denne tanke bestemmer dit syn på og dit forhold til dette menneske, så er konsekvensen af denne synd ikke så stor som et mord. Det kan den blive på længere sigt. Men der er forskel på konsekvenserne af synd.

Men ubetydelig synd findes ikke

Dette betyder dog ikke, at der så findes ubetydelig synd, for synd er synd. Selv om der kan være stor forskel på konsekvenserne af synden både over for os selv og over for andre, så er al synd hån og oprør mod Gud. Det skyldes, at al synd uanset konsekvenser er et udslag af det oprør mod Gud, som findes i ethvert menneskes hjerte. Jesus siger, at synden udgår fra menneskets hjerte, fordi hjertet er urent (Matt 15,19). Efter sin utroskab med Batseba og det arrangerede mord på hendes mand, Urias, erkender David, at det er Gud, han har syndet imod (Salme 51,6). Sådan er det, fordi vi altid har med Gud at gøre i alt, hvad vi gør. Han er vores skaber og den retmæssige ejer af vores liv, og derfor må vi på et tidspunkt aflægge regnskab for vores liv over for ham, der har givet os livet i gave. Derfor er der ikke noget, der hedder ubetydelige synder. Al synd er synd mod den hellige Gud, fordi det er hån og spot af ham og hans hellige vilje, og fordi det viser, at vi i bund og grund ikke ønsker ham som vores Gud og Herre. Bryder vi bare et bud i loven, har vi overtrådt hele loven, som siger, at vi skal elske Gud over alt andet (Jak 2,10). Derfor er også tanke-synd en betydelig krænkelse af Gud. Man kan sagtens have afguder, der kun findes i ens tanker.

Sorterer Jesus i synden?

Derfor er der ikke nogen synd, der er så ubetydelig, at den ikke fører til dom over os og kan føre til fortabelse. Samtidig er det også vigtigt at få sagt, at der ikke er nogen synd, hverken ”stor” eller ”lille”, som Jesus ikke har taget på sig. Der er tilgivelse for al synd, også selv om vi følelsesmæssigt kan have svært ved at tilgive os selv. Jesus sorterer ikke i synden og vælger noget fra, som han ikke vil tilgive. Han betalte for alle menneskers syndige hjerter og alle de konkrete synder, der udgår derfra. Og han vil i sin enestående kærlighed tage al synd fra dig og tilgive og rense dig. 

Hvor meget kan din samvittighed holde til?

Faren ved at tale om små og store synder er, at vi nemt kan bilde os selv ind, at lige netop den synd, jeg elsker, ikke er så slem. Og så kan vi ende med at slutte fred med den synd, vi faktisk er kaldet til at bekæmpe og bære frem for Jesus, så han kan tilgive den. At operere med begrebet ubetydelige synder eller tilladelige synder fører os nemt ud på en glidebane, hvor synden bliver mere og mere acceptabel, og hvor vi ikke længere går så meget op i, hvor tæt på Guds vilje, vi kan leve, men hvor langt vi kan fjerne os fra den, uden at vores samvittighed bliver alt for plaget. Men da står vi for alvor i fare for, at de ”små og ubetydelige synder” kan få den voldsomme konsekvens for os, at vi de fører os bort fra troen og tilgivelsen i Kristus.

Læs andre artikler om:

Synd Samvittighed Konsekvenser Fortabelse Loven

Kunne du lide denne artikel?

Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os