Barnetro >< Voksentro

Man hører at barnetroen er vigtig. At vi må "modtage Guds rige ligesom et lille barn". Men vi skal vel også modnes, vokse i tro og lade den udvikle sig sammen med vores identitet? Det rejser en masse spørgsmål, som vi søger svar på i disse artikler.

Hvad er forskellen på barnetro og voksentro? Hvordan udvikler troen sig? Kan spædbørn i det hele taget tro?

Hvad med ham der blev kristen som voksen - hvordan ser han på barnetroen? Hvad med dem der er vokset op med troen - er de blevet indoktrinerede? Hvad med den modne kristne - hvordan kommer man til Gud som barn, efter at man er blevet voksen?


»Barnets tro udvikler sig mod moden tro«

Jesus siger, at vi mennesker skal blive som børn for at komme ind i Himmeriget. Paulus siger, at mennesket skal fralægge det barnlige og blive modne i troen. Det lyder som en modsætning i den kristne tro, men er det nu også det?

Læs mere

»Spædbørn kan tro – et under af Guds nåde!«

Går du ind for barnedåb eller voksendåb? Spørgsmålet har jeg fået flere gange, og jeg begynder som regel kort og godt med at svare: begge dele. Forvirringen er stor, men det giver god mening på bibelsk og evangelisk-luthersk grund.

Læs mere

»Blev kristen som voksen – misunder barnetroen«

Mit vidnesbyrd om, hvordan jeg blev kristen som voksen, og hvorfor jeg misunder dig, der er vokset op med troen. Jeg blev kristen efter min tid i Livgarden, hvor jeg på et soldaterhjem mødte nogle folk med luthersk missionsk baggrund. Der var mange ting på det tidspunkt i mit, der ikke gik som det burde.

Læs mere

»Er jeg blevet indoktrineret?«

”Er du ikke bare kristen, fordi dine forældre er det?” Du kender måske spørgsmålet. Er kristen børneopdragelse ikke bare sådan en kværn, man kommer igennem, for at komme ud i den anden ende som ”kristen”? Mit svar er: Jo, sådan kan det være; men det behøver ikke være det.

Læs mere

»Guds voksne barn jeg er!«

Da jeg var barn, troede jeg på Gud som et barn. Og kom til ham som et barn. Sådan var det bare. Nu er jeg voksen – og jeg kommer til Gud som en voksen. Sådan er det. Det ville være unaturligt ikke at komme som den jeg er. Men samtidig kommer jeg stadig til Gud som et barn. Et voksent barn! Dobbeltheden er god at holde fast i.

Læs mere
Ressourcer
Kontakt
  • Landsleder
  • Ivan Jakobsen
  • Foreningens adresse
  • Industrivænget 40,
  • 3400 Hillerød
  • 48207660
  • lmbu@lmbu.dk
Følg os